10 gode grunner for å ta styrketreningen utendørs

1. Gratis

Verdens gymsal koster ikke ett rødt øre å ta i bruk. Hvor herlig er det ikke å unnslippe dårlig samvittighet for støttemedlemsskap betalet for i dyre dommer? Naturen belaster ikke kortet, bare kroppen.

 

2. Åpningstider

Det åpne landskapet er alltid åpent og klar til å ta deg i mot. Naturen setter ingen begrensninger for hverken morgenfugler eller nattdyrs ønske om å utøve herlig bevegelsesglede.

 

Styrketrening 130Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

3. Kreativitet

Å trene utendørs er som gjødsel for blomstrende kreativitet. En utskiftning av manualer til vedkubber, utskiftning av stepkasse til trappetrinn og metallstativer til trær med tykke grener. Det er kun fantasien som setter en stopper for gode alternative treningsregimer.

4. Funksjonell trening

Manualer med polert grep aktiverer få og spesifikke muskelgrupper og kan absolutt være et hensiktsmessig redskap for de som “bygger kropp”. Men for oss som søker gleden kan det være gøy med en ny tilnærming! Å benytte seg av vedkubber som vektbelastning setter større krav til en større del av fysikken. En blir nødt til å aktivere flere muskelgrupper. Støttemuskulaturen får også kjørt seg og ruster oss til bedre å håndtere dagligdagse gjøremål. For eksempel kan denne formen for styrke gi mestringsfølelse når det går enkelt og greit å tømme tunge flyttelass.

 

Styrketrening 065Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

5. Sosialt

Naturen åpner for større frihet til valg av treningsparter. Ettersom naturen ikke krever et abonnement er den ett mindre hinder for en sosial treningsopplevelse.

 

6. Individuell tilpasning

Verdens gymsal tilbyr alle vanskelighetsgrader, kan tilpasses alle nivåer og møter alle på mosjonistskalaen. Med mulighet for utfall med egenkroppsvekt, bulgarske utfall ved hjelp av stor sten eller utfall med «vekt» i form av en tung trestokk.

 

Styrketrening 196 (1)Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

7. Frisk luft

Mange tilbringer størsteparten av dagen innendørs, under lysstoffrør, ved en pult i et kontorlandskap og pendler til jobb med bil eller tog. Da er det så deilig å trekke frisk luft ned i lungene, kanskje til og med bytte ut eksostunge bysentrum til fordel for skogsstier, fuglekvitter og stjerneklar himmel.

 

8. Sol

Om en ser bort fra de dokumenterte helseffektene ved å være ut i sollyset kan en kjenne at det gir et sjelelig påfyll. Sollys gir påfyll av batteriene, fyller gledeskvoten og gjør treningsøkten desto mer lystbetont – både bokstavelig og billedlig talt.

 

Styrketrening 225Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

9. Årstidene

Ofte snakker vi om «vær» som noe negativt. Men hva er negativt med å oppleve hestehov i veikanten, sol på blå himmel, duften av syriner på sommeren, kjølig sommerbris på over hete kropper i arbeid, forfriskende duskregn i ansiktet som vekker deg opp under morgenjoggeturen? Trærne som bli gule, oransje og rød og feller blader og vinterens første frost? Kom deg ut og opplev årstidene du lærte om på barneskolen!

 

10. Konvertering

Har du allerede et styrketreningsprogram du liker godt så trenger du ikke forkaste dette fordi du velger å ta treningen ute. Bare konverter treningsprogrammet og tilpass til utendørs bruk. Ustyret byttes ut med egen kroppsvekt eller de hjelpemidler naturen har å by på og vips (!) så har du en “ny” – gammel –  og kanskje til og med forbedret versjon av programmet du allerede hadde!

 

Styrketrening 154Foto: Karine Noël Moland Wahl

Vi sees ute;)

“Finn den, nyt den, spre den – idrettsgleden!”

Skrevet av Karine Noël Moland Wahl