5 enkle tips for å unngå ømme skuldre og sår rumpe i eksamensperioden

Hurraropene har stilnet. På lesesalene er stillheten overdøvende. Solen står på vinduene og skaper drivhuseffekt. Luften er så tung at en er nødt til å bruke nødredningsutstyr for å skjære seg ut av den trykkende atmosfæren. I en hvilken som helst bedrift ville HMS-tiltak vært iverksatt for 20 varmegrader siden. For i dette helsefremmende miljøet bedriver i disse dager “de små grå” høyintensitets intervalløkter. Vær hilset – eksamenstid!

 

C5EC5B89-3737-4DEF-AC87-1C1C341911FFIllustrasjon: Karine Noël Moland Wahl

 

Ekspertene har de siste ukene gått ut med en anbefaling om å koble av sosiale medier fordi det kan skape konsentrasjonsvansker og er en beryktet tidstyv. Facebook, for eksempel, kan også stjele motivasjon. Negative hallelujakor fremlegger hele sitt repertoar av klagesanger gjennom medelevers statusoppdateringer. Føler seg @oppgitt, føler seg @frustrert – det kan bli i overkant mange følelser ute og gå i intense eksamensperioder.

Logg av facebook, logg på livet. Ta deg en tur ut og nyt det deilige maiværet, få beveget litt på skrotten og kjenn at du bombarderes av endorfiner – den deilige og forfriskende følelsen etter å ha vært fysisk aktiv og som fyller deg med nytt pågangsmot.

 

A81B4B9A-7D1E-41D0-BE07-8536920CA93BIllustrasjon: Karine Noël Moland Wahl

 

Med bevegelse i fokus som stimulerende bidragsyter til en god eksamensperiode deler Ingrid Aarstrand noen nyttige tips. Ingrid er Idrettsgledens egen idrettsgledespredende fysioterapeut og jobber til daglig som turnusfysioterapeut i Trondheim kommune.

5 enkle tips for å unngå ømme skuldre og sår rumpe i eksamensperioden

  • Gjør små endringer i sittestillingen jevnlig.
  • Sørg for riktig høyde på stolen slik at du kan hvile armene på bordet uten å få skuldrene snikende opp mot øretippen (Et tips kan være å bygge opp med en pute dersom stolhøyden ikke kan justeres).
  • Unngå en hengende stilling over skrivepulten, både rygg og nakke trives best i nøytralstilling.
  • Strekk gjerne på armer og bein. Rull litt på skuldrene og tøy litt lett fra side til side i nakken. Dette vil øke sirkulasjonen i muskulaturen og være med å forebygge mot stivhet.
  • Drikk mye vann, da må du oftere på do, og du får en unnskyldning for å bevege litt på deg.

 

A1824D9A-F4FB-4289-918E-35238A0E1C1BIllustrasjon: Karine Noël Moland Wahl

 

Sørg også for å gi kroppen din riktig bensin! Det er allmennkunnskap at en ikke fyller diesel på en bensindreven bil, det leder i verste fall til motorhavari. Så hvorfor er det slik at skolebrød og colaflasker entrer lesesalen sammen med MacBooken? Frykt ikke! Dette er ingen forkynnelse om trenddietter, men opplysning om allmenn fysiologi.

Etter å ha konsumert dette karbohydratrike måltidet kan du se for det et blodsukker som klatrer “straka vägen” opp Mount Everest. Blodsukkeret opplever ingen motstand i form av ulendt terreng, ulike underlag og skiftende vær, men bestiger fjellet vertikalt. Problemet er ikke å spise karbohydrater, for å bestige Mount Everest vil blodsukkeret likevel gjøre. Problemet er når det skal ned igjen. Da slår det kollbøtte nedover fjellet og stuper ned i avgrunnen med ansiktet først. Dersom du derimot husker å gi kroppen din riktig bensin kan du nyte topputsikten. Du kan nyte den herlige nedstigningen, kanskje stoppe for et lite mellommåltid og sikte mot en ny, litt mindre topp. Slik kan du se for deg turen gjennom pensum og i bestefall har noen av toppene fremprovosert nye minner som har festet seg til hukommelsen.

 

50624348-9263-4FA9-B584-6FBFF2C26F6BIllustrasjon: Karine Noël Moland Wahl

 

5 enkle tips til en næringsrik og apetittvekkende matpakke

  • Fargerik mat er inspirerende og apetittvekkende – pakk minst 5 forskjellige farger.
  • Når frukt deles opp, spises det dobbelt så mye!
  • Nøtter har høy næringstetthet – hjernen din trenger mye næring i en læringsprosess.
  • Bruk grove kornprodukter, så får du en behagelig og minneverdig tur til Mount Everest.
  • Bruk favorittingrediensene dine i matpakken. Det hjelper ikke med en næringsrik matpakke dersom den blir liggende i sekken og erstattet av mindre næringsrik kantinemat – been there, done that!

Lykke til og riktig god eksamensperiode!

“Finn den, nyt den, spre den – idrettsgleden!”

Skrevet av Karine Noël Moland Wahl