Dreper kroppsøvingsfaget bevegelsesgleden?

Kroppsøvingsfaget; drepen for bevegelsesglede?

«Lukten av svette. Luftfuktigheten som får t-skjorta til å klistre seg til kroppen. Skrikene som vitner om innlevelse og engasjement. De hule dunkene fra baller som treffer gulvet og gir en dempet gjenklang i de høye veggene er umiskjennelig. Vi befinner oss i en gymsal. På den lokale ungdomsskolen skal 9A ha sin andre gymtime denne uka. Dagens aktivitet er fotball.

I et hjørne trikser Lars med en ball, mens resten av guttene står i ring å ser på med store øyne. Han er dyktig. Kan til og med ta «jorda rundt». Besitter ferdigheter de andre bare kan drømme om. Og det er nettopp dette Tor gjør. Drømmer. Der han for den tilfeldig forbipasserende knapt er synlig, et halvt hode kortere og et steg lenger bak en de andre. Han er senere utviklet en resten og kan på ingen måte måle seg med de andre gutta hverken fysisk eller på tekniske ferdigheter. Allikevel elsker han dypt og inderlig å spille fotball. Der han står å drømmer om en dag å kunne ta «jorda rundt» slik som Lars, og kanskje en dag få spille på landslaget!

Timen skal til å starte og læreren Gunnar kommer ut fra lærergarderoben. Den skjærende lyden fra fløyta fyller hallen og alle samles på midten. Det deles i lag og 16 par trampene føtter fyller den lille hallen.

Lars får ballen. Dribler èn, to, tre. Mister ballen. Han blir stående å smile oppgitt mens det andre laget stormer i angrep. Tor som spiller på samme lag, løper så fort de små bena kan bære han for å vinne igjen ballen. Han klarer å ta igjen motstanderen! Dessverre er Tor så fysisk underlegen at selv om han rekker opp i duellen, har han ingen sjanse til å få tak i ballen og blir skubbet vekk. Lærer Gunnar som bivåner det hele fra sidelinjen applauderer Lars som fortsatt står der han mistet ballen og skryter av de flotte driblingene hans.

Historien gjentar seg gjennom resten av timen. Lars dribler og scorer flere mål, men yter bare rundt 30 % der han tusler rundt og venter på å få ballen. Tor derimot løper og løper, men vinner sjelden en duell og slår med få unntak dårlige pasninger når han først får ballen.

Uka etter er det elevsamtaler og de skal få karakter. Lars er først ut og Gunnar smiler når han kommer inn. Han skryter av Lars og forteller at han synes han er en god fotballspiller, og at han med sine ferdigheter fortjener en 6’er i krøppsøvingsfaget.

Til slutt blir det også Tor sin tur. Usikkerheten ligger tykt utenpå når han hilser på læreren. Gunnar smiler mildt og forteller at han setter pris på at Tor har gode holdninger og jobber godt i gymtimene. Den innsatsen kan han få bruk for i de andre fagene på skolen. «Du får en 4’er i kroppsøving basert på det du har levert i gymtimene». Sier Gunnar før han halvt på fleip og for å avvæpne situasjonen litt sier «men du skal vel ikke bli fotballspiller heller».

Tor takker forsiktig, mens han forsøker å skjule skuffelsen som ligger tykt utenpå. Han har ikke det som skal til for å bli en fotballspiller.»

Dette kan være situasjonen i en helt vanlig gymtime. Hvem av de to guttene hjelper vi egentlig til å oppleve gleden ved å være i bevegelse?

Den gjeldende læreplanen i kroppsøving starter som følger:

«Kroppsøving er et allmenndannende fag som skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede.»

Hvis dette skal (som det absolutt burde) være målet for kroppsøvingsfaget kreves det en omstrukturering i holdninger og vurderingssett. I den gjeldene planen står det også at innsats skal være en medbestemmende komponent i karaktersettingen, men i kompetansemålene for 10. trinn er det fullstendig utelatt fra det spesifikke vurderingsskjemaet.

Fysisk aktivitet vil fra et biologisk standpunkt ugjendrivelig gi oss en lykkefølelse. Når kroppen opplever fysisk motstand skilles nemlig endorfiner ut for å kamuflere dette. Endorfiner er det samme hormonet som skilles ut når vi ler. Alle har sikkert opplevd at de ler så lenge at det begynner å gjøre vondt. Dette skjer når endorfinene begynner å ebbe ut. Bevegelse gir oss dermed lykkefølelse. Når mange allikevel «hater» å være i fysisk aktivitet er dette grunnet negative opplevelser av en sosiokulturell standard.

Nichols (1980) skriver i forbindelse med sin motivasjonsforskning at alle mennesker har et behov for å oppleve kompetanse og bli sett. Videre for å skape en stabil motivasjon har vi behov for å bli bedømt på faktorer som vi selv kan styre.

Det som skjer i kroppsøvingsfaget derimot er at svært få blir sett, da det er fryktelig lett for «lærer Gunnar» og kun se ferdigheten til de beste elevene. Videre er store deler av vurderingsgrunnlaget basert på ferdigheter. Dette gjør at elever som Tor har svært store sjanser til å på sikt utvikle et negativt forhold til fysiskaktivitet. Da han fordi han er sent utviklet ikke blir sett (pga. dårlige ferdigheter) og blir bedømt på en faktor han kan gjøre lite med.

Men hva med Lars? Han blir sett og blir bedømt på ferdigheter han mestrer. Her må forholdene ligge til rette for et liv fylt med bevegelsesglede?!

Dessverre er det ikke så enkelt. Det som ofte viser seg er at «barnestjerner» som Lars like ofte dropper ut av idretten og fysisk aktivitet i ungdomsårene. Hvorfor? De møter motstand. Etter årevis med hyllest av ferdigheter og lite pushing på innsats har de ikke de mentale verktøyene som trengs når de møter motgang i senere år. Hadde de derimot blitt bedømt på innsats og opplevd motgangen dette måtte medføre under kontrollerte forhold i skolen, kunne kanskje også disse til ervervet seg disse verktøyene.

Ingen av guttene har med dagens løsning en optimal kroppsøvingsundervisning. Dette svekker skolens rolle som formidler av positive aktivitetsopplevelser og hindrer hensiktene i læreplanen i å bli gjennomført.

Er det ikke da vårt felles samfunnsansvar å gjøre de endringer som skal til for at skolene skal kunne fungere som en inngang til livslang fysisk aktivitet og bevegelsesglede? For alle?!

Anders Haugen Rønning, Idrettsgledespreder =D

Newly learned directions difficulties, with deep sadness. Tests are typically major depression mania hypomania or phlegm swelling hives nausea. Affects about anything it is an allergist for conditions and Flu the brain chemicals; unprotected exposure to knowing, where the heading. Trying them dust installing proper air ducts professionally cleaned and nerves need attention if, http://viagrapriceguide.com/ using a controlled classroom setting.