Breaking the Internet : Joy Edition!

Mitt første møte med termen “Breaking the Internet” var Kim Kardashians bakende innsmurt i babyolje. Bildet av en webannonse som florerte på internett i forrige uke, mitt andre. Publikum var sterkt uenige om annonsen viste et bildet av en kjole i hvitt og gull eller sort og blå.  Og hashtaggene #teamwhiteandgold og #teamblackandblue splittet sosialemedier-brukerne.

Det viste seg imidlertid å være en vitenskapelig forklaring for bakgrunnen for uoverenstemmelsene.

“Lyset entrer øyet – forskjellig bølgelengder korresponderer til ulike farger. Lyset treffer netthinnen bak i øyet hvor pigmenter fyrer opp nerveforbindelser til cortex, som er den delen av hjernen som setter sammen signalene og former et bilde.

Første utbrudd av lys er laget av hvilke bølgelengder dagslyset reflekterer akkurat der og da, uansett hva du ser på. Hjernen din finner ut av hvilken farge lyset reflekterer av den tingen du ser på, og i hovedsak trekker den fargen bort fra «den ekte fargen på objektet»”. – Wired Magazin (oversettelse hentet fra minmote.no)

 

 

Tinus spiralroppenFoto: Karine Noël Moland Wahl

 

Men hva betyr egentlig “Breaking the Internet”?

” Apparently, the Internet is about as durable as an 87-year-old hip.”

 

” “Breaking the Internet” means engineering one story to dominate Facebook and Twitter at the expense of more newsworthy things. So perhaps a more accurate term would be “hijacking the Internet,” since really these stories seem to be manipulating online fervor rather than shutting the whole thing down. Sometimes people “break the Internet” by accident. But mostley its a calculated PR maneuver, designed to maximize social media hype and make themselves — or their projects — the center of attention. ” – Time.com (sammendrag).

 

 

skikurs 725Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

Ved bevisst bruk av sosiale medier kan brukerne rettledes i en mer positiv retning. Istedenfor å poste bilder og lenker som kaster bensin på bålet som brenner rundt kroppspress, samfunnets forventninger og nytteverdi, kan vi publisere bilder hvor hovedfokuset er glede – idrettsglede.

 

 

skikurs 002 (2)Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

Hva viser dette bildet? Ser du glede #teamjoy eller ser du ren og skjær idrettsglede #teamjoyisthenewperformance?

 

 

skikurs 002Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

Hva er det som gjør at vi opplever glede?

“Den fysiologiske responsen kan i hovedsak deles opp i to grupper: de egoistiske kjemikaliene og de sosiale kjemikaliene. De egoistiske kjemikaliene heter endorfiner og dopamin. Endorfiner utløses gjennom fysisk aktivitet. De kamuflerer den fysiske belastningen kroppen utsettes for og gir en «godfølelse». Dopamin er et hormon som utløses når man når et mål eller finner noe man har ventet lenge etter. Endorfiner og dopamin kalles de egoistiske kjemikaliene, fordi du ikke trenger noens hjelp for å utløse de. Man trenger bare å komme seg ut og i bevegelse, sette seg små mål og kjenne på mestringen.

Siden vi mennesker er sosiale skapninger trenger vi i tillegg de sosiale kjemikaliene for å oppnå en sterkere følelse av glede og «fulfilment». Disse er serotonin og oksytocin. Serotonin er følelsen vi får av å bli sett og satt pris på av andre. Oksytocinpå sin side er ofte kalt «kjærlighetshormonet» siden det er det som utløses gjennom et klapp på skuldra eller en god klem.” – Anders Rønning, mastergradstudent i idrettsvitenskap ved NIH – med fordypning i motivasjons- og prestasjonspsykologi .

 

 


skikurs 023
Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

Ser du glede? # teamjoy

Et viktig spørsmål å stille seg i lys av dette er hvilken referanseramme har du? Hva gir deg glede? Hva gjør deg glad?

Mine intensjoner og mitt budskap som “sender” oppfattes ikke nødvendigvis av deg som “mottaker” slik jeg ønsker at det skal oppfattes.

“Beauty is in the eye of the beholder” er det et ordtak som heter. I overført betydning til denne konteksten vil det si at din opplevelse av glede ikke nødvendigvis er lik min.  Årsaken til dette er nok sterkt tilknyttet våre ulike referanserammer.

 

 

skikurs 023 (2)Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

Eller ser du ren og skjær idrettsglede? #joyisthenewperformance

Våre referanserammer preger og styres også mye av media, et eksempel på dette kan du se på denne lenken : #likeAgirl ! Den endrer seg også gjennom livet etterhvert som vi utvider horisonten vår. La oss bruke dette til noe positivt! La oss sammen “Break the Internet” og hashtagge bilder på instagram med #idrettsgleden #joyisthenewperformance. Del positive bevegelsesøyeblikk fylt av glede med oss slik at vi la gleden dominere på sosiale medier gjennom uken som kommer.

 

 

skikurs 588Foto: Karine Noël Moland Wahl

 

Jeg er fullstendig klar over at dette er som “å hoppe etter Wirkola” eller rettere sagt, Kim Kardashians bakende og kan potensielt bli en stor flopp.  Men den som intet våger, intet vinner!

Finn den, nyt den, spre den – #idrettsgleden #joyisthenewperformance!

Skrevet av Karine Noël Moland Wahl